Samos

foto's van onze vakantie in Pythagorion - vakantiefoto's Samos - mei 2004

Dag 1 - Aankomst op Samos : Pythagorion en ons appartement in Bella Vista

vrijdag 30 april

Het vliegveld ligt vlakbij Pythagorion dus na aankomst waren we met de huurauto al snel bij ons appartement in Bella Vista, even buiten Pythagorion. Bella Vista bestaat uit drie gebouwen in een grote tuin met in totaal ongeveer 12 appartementen, maar deze week waren wij de enige gasten.

Hier links ons appartement (de foto is is een paar dagen later gemaakt toen het weer wat minder was).
Op de grote foto rechts het zwembad met een ander gebouw van Bella Vista er achter.

De tuin was prachtig met veel rozen en bloeiende sinasappelbomen en nog veel meer bomen en struiken.
Roos en Eva in de tuin links achter hun gaat een trapje naar het zwembad.
Rechts sinasappelbloesem, de hele tuin rook er naar.

's Middags brachten we ons eerste bezoek aan Pythagorion. Links de hoofdstraat van Pythagorion, omzoomd door sinasappelbomen. Rechts de haven met oude vissersboten, toeristenboten en jachtjes. Aan de kade een lange rij terrasjes.

klik op Bella Vista voor meer foto's van Bella Vista of op Pythagorion voor meer van Pythagorion (ook de kleine foto's in het groot).

Dag 2- Rond Pythagorion: Spilani klooster, Eupaulinustunnel, Iraion

zaterdag 1 mei

's Morgens hebben we in Pythagorion een informatiebijeenkomst van de OAD. De rest van de dag doen we het rustig aan. We bezoeken de bezienswaardigheden rond het dorp. Het Spiliani klooster, vlak boven de stad heeft een kapelletje in een 100 meter diepe grot. Als we heel stil zijn horen we de vleermuizen piepen.
De tunnel van Eupalinus, aangelegd tijdens het bewind van Polycrates in de 6e eeuw voor Chr. is gesloten, het gaat pas later in het seizoen open.
Heraion, een oud tempelcomplex ter ere van de huwelijksgodin Hera, ook gebouwd in de tijd van Polycrates, is ook dicht omdat het al na 3 uur is als we er arriveren. Later (dag 7) zullen we in het museum van Samos-stad zien wat ze hier allemaal hebben opgegraven.
klik op Pythagorion voor meer foto's

Dag 3- Naar Kokkari, de nachtegalenvallei en het bergdorp Manolates

zondag 2 mei

Vandaag gaan we naar de noordkant van het eiland. We rijden langs Samos-stad (foto rechts) en gaan eerst naar de badplaats Kokkari (foto's onder)
Daar kopen we kaasbroodjes voor een picknick in de Nachtegalenvallei, een eindje verder naar het westen.
In de nachtegalenvallei.
We moeten de schoenen en sokken uit om een riviertje over te kunnen steken dat over het pad stroomt.
Na de picknick rijden we door de vallei naar het mooie bergdorp Manolates. De auto blijft bij het begin van het dorp staan en te voet gaan we de nauwe straatjes op.
Weer thuis gaan we nog even in het zwembad
klik op Kokkari, Manolates en de Nachtegalenvallei voor meer foto's van deze dag.

Dag 4- Samos -stad en het strand van Psili Ammos

maandag 3 mei

Links het Pythagorasplein in de hoofdstad Samos-stad, het centrale punt van de stad. Het archeologisch museum is op maandag gesloten (maar wel de moeite waard - zie donderdag) we lopen wat rond en gaan een kerk binnen.

's Midddags gaan we naar het strand van Psili Ammos. Vlak ervoor ligt een meertje waar flamingo's voorkomen (broeden zelfs).
Onder het strand van Psili Ammos: fijn zand, koud helder water en in de verte de bergen van Turkije.

klik op het strand van Psili Ammos voor meer foto's.

Dag 5- Naar Turkije: Kusadasi en Efeze

dinsdag 4 mei

Dinsdag een uitstapje naar Azië! Via de OAD hostess hadden we een excursie naar Efeze geboekt. Het is vanuit Samos-stad ongeveer anderhalf uur varen (over een zeer gladde zee) dan ben je in het Turkse Kusadasi.
Met alle Nederlanders gingen we in een bus onder begeleiding van een Vlaams-Turkse gids naar Efeze.
Efeze was in de oudheid een enorm grote stad en er is nog indrukwekkend veel van overgebleven.
Na het bezoek aan Efeze maakte de bus een lunchstop en daarna hadden we nog een uurtje in de bazar van Kusadasi (viel ons een beetje tegen: puur op toeristen gericht en erg opdringerig) daarna vertrok de boot weer richting Samos.

Voor bovenstaande foto van Efeze als bureaublad:
Klik op de juiste maat: efeze 1600 x 1200 (342 Kb) efeze 1024 x 768 (154 Kb) of efeze 800 x 600 (103 Kb)

Klik op Efeze voor meer foto's van ons uitstapje naar Turkije.
Wil je meer weten van Griekse goden kijk dan eens op Griekse goden een website speciaal over goden uit de oudheid.

Dag 6- Naar het paleontologisch museum in Mili en Koumaradei, het pottenbakkersdorp

woensdag 5 mei

Het weer was deze dag wat minder. 's Morgens regende het weer Saharazand.
We hebben niet zoveel gedaan. 's Ochtends zijn we naar het paleontologisch museum in Mytilini geweest. Het is meer een soort natuurmuseum. Veel opgezette beesten, veel kaarten en displays met de vlinders van Samos, de slangen van Samos, de stenen van Samos enz. De kinderen vonden het wel leuk, alleen een beetje klein.
Daarna zijn we doorgereden naar Koumaradei waar ze het mooie aardewerk verkopen, van onder gewoon rood en van boven met een blauwig glazuur. We hadden een rondrit willen maken maar het was al laat en Roos was ondertussen ook misselijk dus we zijn maar teruggegaan via Pytghagorion waar we nog wat broodjes hebben gekocht.
's Middags is Nico met de auto naar een bergdorp gegaan om wat in de bergen te wandelen. Hij had prachtig uitzicht over het hele eiland. De gevolgen van de bosbrand van (?)2000(?) waren er wel goed te zien.
De kinderen zijn even het zwembad in geweest maar het was eigenlijk te koud. Ze hebben de rest van de middag gespeeld bij het apppartement.
's Avonds hebben we weer bij Aphrodite gegeten (bij de OAD volgens Eva). De hele dag hebben we haast geen foto's gemaakt.

Dag 7- Ano Vathi, de oude binnenstad, en het archeologisch museum van Samos-stad

donderdag 6 mei

De oude stadswijk van Samos-stad, Ano Vathi ligt tegen de heuvel op gebouwd.

Het archeologisch Museum van Samos-stad was nu wel open.

Hetr was boordevol oude beelden en andere opgegraven dingen, hele grote (links) en ook kleine miniatuurtjes (onder)

Veel ervan was opgegraven in Heraion, het tempelcomplex ter ere van de godin Hera.

klik op Ano Vathi, de oude stad en het archeologisch museum voor meer foto's.

De laatste keer naar Pythagorion.
en de laatste keer naar het strand (geen foto's)

En de laatste keer in het zwembad.

Tenslotte vertrokken we vrijdagochtend 7 mei terug naar huis. Op de files rond Amsterdam na ging de terugreis vlot. Om 7 uur 's avonds waren we thuis.

Meer informatie over Samos:
samos.pagina.nl (links over Samos)
samos-vakantie.pagina.nl (alle links over vakantie op samos )
samos.boogolinks.nl (nog meer leuke en nuttige links over samos)
Samos informatie (site van een Samos-kenner helemaal over samos)
Samos griekenland.net (ook veel informatie over samos)
Samos Ross Holidays (klik op deze link en je bent meteen bij het deel over samos)
Bella Vista Samos (site over het appartementencomplex Bella Vista en ook over Samos)